سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حضرت فاطمه زهرا (س)
زیارت عاشورا
لینک دوستان
>
[ پنج شنبه 103/2/6 ] [ 1:31 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

چگونگی حجاب حضرت فاطمه زهرا (س)


     حجاب در باورها و ارزش های ما ریشه دارد و  رعایت پوشش به ویژه در میان بانوان، ایجاد مصونیت برای جلوگیری از عوارض منفی، مفاسد و ابتذال است. از دیدگاه اسلام، زن، شخصیتی شایسته دارد و می تواند مدارج کمال را بپیماید و به مراتب عالی انسانیت بار یابد. دامن زن، مدرسه بشر است و والایی مردان، بدون زنان ممکن نیست. اصلاح جامعه در گرو پارسایی، حیا و حجاب بانوان خواهد بود. جایگاه والای این گوهر گران بهای آفرینش، می طلبد که در صدف پوشش قرار گیرد تا ارزش هایش حفظ گردد.حال با نگاهی بر کیفیت حجاب و پوشش حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به تبیین هر چه بیشتر این موضوع می پردازیم.اگر چه عمر شریفه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از هجده سال تجاوز نکرد، اما در ابعاد مختلف زندگی می تواند الگوی مناسبی برای بانوان باشد. از جمله موارد می توان در مورد حجاب ایشان الگو پذیری داشت. با توجه به منابع تاریخی، پیرامون حجاب حضرت می توان مواردی را به شرح ذیل نام برد:حضرت در امر حجاب بسیار مواظبت می نمودند، تا آنجا که در مقابل افراد نابینا هم بی مبالاتی نداشتند، مرد نابینایی وارد منزل ایشان شد. حضرت برخاستند و به اتاق دیگر رفتند. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: دخترم! این مرد نابیناست.حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمودند: پدر اگر چه او مرا نمی بیند، ولی من که او را می بینم و او بوی من را استشمام می کند....
همچنین تا آنجایی که ضرورت نداشت، حضرت از خانه خارج نمی شدند. حتی زمانی هم که حضرت برای ایراد خطبه وارد مسجد شدند و برای احقاق حق و ابطال باطل سخن رانی کردند در عین حفظ حریم و عفت بودند. حضرت امام حسن علیه السلام در کیفیت این حضور حضرت در جمع می فرمایند:مادرم روسری بر سر نمود و چارقد بلند خود را پوشید ... در حال راه رفتن بگونه ای بود که لباسش به پا گیر می کرد (کنایه از این که پوشش کامل رعایت شده بود.) ... او در میان زنان انصار از خانه خارج شد... همچون حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم با وقار و متانت حرکت می نمود ...
وجود این حالات بیان از اهتمام حضرت به مساله حجاب دارد. حضرت در توصیه ای به زنان می فرماید: آنچه برای زنان نیکو است، آن است که مردان را نبینند و مردان هم ایشان را نبینند. (به این معنی که تا موقعی که لزوم ندارد حضور در جمع مردان معنی ندارد.)لذا در جایی دیگر می فرمایند: نزدیکترین حالت زن به خدا، موقعی است که در خانه بماند.خلاصه این که توجه حضرت به حجاب تا لحظه مرگ هم ادامه داشت، لذا از کیفیت حمل بدن محترمشان به صورتی که آن موقع مرسوم بود ـ حمل بر تابوت بدون پوشش ـ ابراز نگرانی کردند. لذا به همسر خود وصیت نمودند که تابوتی آماده کند، همان گونه که ملائکه شکل آن را به حضرت نشان داده بودند. فرهنگ سخنان فاطمه زهرا (سلام الله علیها)در قضیه فدک نیز شکل خاص حجاب حضرت زهرا را هنگام خروج از منزل این گونه توصیف نموده است :حضرت زهرا(س) هنگام خروج از منزل مقنعه را محکم به سر بستند و جلباب (چادر) را به گونه ای که تمام بدن آن حضرت را می پوشاند و گوشه های آن به زمین می رسید به تن کردند و به همراه گروهی از نزدیکان و زنان قوم خود به سوی مسجد حرکت کردند. (طبرسی الاحتجاج ج ? )قضیه فوق گویای آن است که حجاب و پوشش بیرون از منزل حضرت در مواجهه با نامحرمان دقیقا همان دو پوشش معروف بانوان در قرآن یعنی خمار(مقنعه ) و جلباب (چادر) بوده است . بنابراین می توان این دو نوع حجاب و پوشش را حجاب و پوشش قرآنی و فاطمی دانست 


وصیت نامه حضرت زهرا(س)



01


بسم الله الرحمن الرحیم


هذا ما اوصت به فاطمه بنت رسول الله اوصت و هی تشهد ان لا اله الا الله و ان محمدا عبده و رسوله و ان الجنة حق والنار حق و ان الساعة آتیة لاریب فیها و ان الله یبعث من فی القبور. یا علی انا فاطمة بنت محمد (ص ) زوجنی الله منک لاکون لک فی الدنیا والاخره انت اولی بی من غیری حنوطی و غسلنی و کفنی باللیل وصل ولدی السلام الی یوم القیامه .


بنام خداوند بخشنده مهربان


این وصیت نامه دختر رسول خداست در حالی وصیت می کند که شهادت می دهد خدایی جز خدای یگانه نیست و محمد (ص) بنده و رسول اوست و بهشت حق است و آتش جهنم حق است و روز قیامت که هیچ شکی در آن نیست فرا خواهد رسید و ذات الهی جمیع مردگان را از قبور برانگیزاند و زنده گرداند و همه را وارد محشر فرماید.


ای علی من فاطمه دختر حضرت محمد هستم خدا مرا به ازدواج تو درآورد تا در دنیا و آخرت برای تو باشم و تو از دیگران بر من سزاوارتری .علی جان حنوط و غسل و کفن کردن مرا در شب به انجام رسان و شب بر من نماز بگذار و شب مرا دفن کن و هیچ کس را اطلاع نده. اینک با شما وداع می کنم و بر فرزندانم تا روز قیامت سلام و درود می فرستم.


منبع: بحارالانوار،جلد43، صفحه214


نورانی شدن بهشت از نور حضرت فاطمه (سلام الله علیها)


در گفتگوی پیامبر با دختر گرامی‏شان درباره چگونگی حضور ایشان در عرصه قیامت، چنین می‏خوانیم:


منبری از نور برای شما ‏برقرار می‏سازند که هفت پله دارد و بین هر پله‏ای تا پله دیگر صفهایی از فرشتگان قرار گرفته‏اند که در دستشان پرچمهای نور است.


همچنین در طرف چپ و راست منبر حورالعین صف می‏کشند... آنگاه که بر بالای منبر قرار می‏گیرید، حضرت جبرئیل(س) می‏آیند و می‏گویند: یا فاطمه! آنچه مایلید از خدا بخواهید... (1)


- شکایت در دادگاه عدل الهی


اولین در خواست حضرت فاطمه(س) در روز قیامت، پس از عبور از برابر خلق، شکایت از ستمگران است.


جابرابن عبدالله انصاری از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) چنین نقل می‏کند: هنگامی‏که حضرت فاطمه(س) در مقابل عرش پروردگار قرار می‏گیرند، خود را از مرکب به زیر می‌اندازند و اظهار می‏دارند: الهی و سیدی، میان من و کسی که مرا آزرده و بر من ستم روا داشته، داوری کن. خدایا! بین من و قاتل فرزندم، حکم کن... (2)


براساس روایتی دیگر، پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: دخترم حضرت فاطمه(س) در حالی که پیراهنهای خونین در دست دارند، وارد محشر می‏شوند; پایه‏ای از پایه‏های عرش را در دست می‏گیرند و می‏گویند:


«یا عدل یا جبار احکم بینی و بین قاتل ولدی‏»


ای خدای عادل و غالب، بین من و قاتل فرزندم داوری کن.


قال:«فیحکم لابنتی و رب الکعبة‏»


به خدای کعبه سوگند، به شکایت دخترم رسیدگی می‏شود و حکم الهی صادر می‏گردد. (3)


- دیدار امام حسن و امام حسین علیهما السلام


دومین خواسته حضرت فاطمه(س) در روز قیامت از خداوند چنین است: خدایا! حسن و حسین را به من بنمایان.


در این لحظه، امام حسن و امام حسین علیهما السلام به سوی حضرت فاطمه(س) می‏روند، در حالی‏که از رگهای بریده حضرت اباعبدالله الحسین خون فوران می‏کند. (4)


پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) می‏فرمایند: هنگامی‏که به حضرت فاطمه(س) گفته می‏شود وارد بهشت‏شو، می‏گویند: هرگز وارد نمی‏شوم تا بدانم پس از من با فرزندانم چه کردند؟


به ایشان گفته می‏شود: به وسط قیامت نگاه کنند.


پس بدان سمت می‏نگرند و فرزندشان حسین را می‏بیند که ایستاده ‌اندو سر در بدن ندارند. دخت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) ناله و فریاد سر می‏دهند. فرشتگان نیز (بادیدن این منظره) ناله و فریاد بر می‏آورند. (5)


امام صادق(علیه السلام) می‏فرمایند: حسین بن علی(علیه السلام) در حالی که سر مقدسشان را در دست دارند، می‏آیند. حضرت فاطمه(س) با دیدن این منظره ناله‏ای جانسوز سر می‏دهند. در این لحظه، هیچ فرشته مقرب و پیامبر مرسل و بنده مؤمنی نیست مگر آنکه برای ایشان می‏گریند. (6)


در این موقعیت، خداوند به خشم آمده، به آتشی به نام «هبهب‏» که هزار سال در آن دمیده شده تا سیاه گشته و هیچ آسودگی در آن راه نمی‏یابد و هیچ اندوهی از آنجا بیرون نمی‏رود، دستور می‏دهد کشندگان حسین بن‏علی را برگیر و جمع کن... آتش به فرمان پروردگار عمل کرده، همه آنها را بر می‏چیند... (7)


- شفاعت‏برای دوستان اهل‏بیت علیهم السلام


سومین درخواست حضرت فاطمه(س) در روز قیامت از پروردگار، شفاعت از دوستان و پیروان اهل‏بیت علیهم السلام است که مورد قبول حق قرار می‏گیرد و دوستان و پیروانشان را مورد شفاعت قرار می‏دهند.


امام باقر(علیه السلام) می‏فرمایند: هنگامی‏که حضرت فاطمه(س) به در بهشت می‏رسند، به پشت‏سرشان می‏نگرند. ندا می‏رسد: ای دختر حبیب! اینک که دستور داده‏ام به بهشت‏ بروید، نگران چه هستید؟


حضرت فاطمه(سلام الله علیها) جواب می‏دهند: ای پروردگار! دوست دارم در چنین روزی با پذیرش شفاعتم، مقام و منزلتم معلوم شود.


ندا می‏رسد: ای دختر حبیبم! برگرد و در مردم بنگر و هر که در قلبش دوستی شما یا یکی از فرزندان شما نهفته است داخل بهشت گردان. (8)


امام باقر(علیه السلام) در روایتی می‏فرمایند: در روز قیامت‏ بر پیشانی هر فردی، مؤمن یا کافر نوشته شده است. پس به یکی از محبان اهل‏بیت (ع) که گناهانش زیاد است دستور داده می‏شود به جهنم برده شود. در آن هنگام، حضرت فاطمه(سلام الله علیها) میان دو چشمش را می‏خوانند که نوشته شده است: دوستدار اهل‏بیت. پس به خدا عرضه می‏دارند:


الهی و سیدی! تو مرا فاطمه نامیدی و دوستان و فرزندانم را به وسیله من از آتش دور ساختی و وعده تو حق است و هرگز وعده‏ات را زیر پا نمی‏نهی.


ندا می‏رسد: یا فاطمه! راست گفتی; من شما را فاطمه نامیدم و به وسیله شما، دوستان و پیروان شما را و دوستان فرزندانتان و پیروانشان را از آتش دور گردانیدم. وعده من حق است و هرگز تخلف نمی‏کنم.


اینکه می‏بینید دستور دادم بنده‏ام را به دوزخ برند، بدین جهت‏بود که درباره‏اش شفاعت کنید و شفاعت شما را بپذیرم تا فرشتگان، پیامبران، رسولان و همه مردم از منزلت و مقام شما آگاهی یابند. حال بنگر، دست هرکه بر پیشانی‏اش «مؤمن‏» نوشته شده، بگیرید و به بهشت‏ ببرید. (9)


- شفاعت دوستان حضرت فاطمه(س) از دیگران


عظمت و مقام حضرت فاطمه سلام الله علیها در روز قیامت چنان است که خداوند به خاطر ایشان به دوستان آن حضرت نیز مقام شفاعت می‏دهد. امام باقر(علیه السلام) به جابر فرمودند: جابر! به خدا سوگند، حضرت فاطمه(سلام الله علیها) با شفاعت‏خود در آن روز شیعیان و دوستانشان را از میان اهل محشر جدا می‏سازند. چنانکه کبوتر دانه خوب را از دانه بد جدا می‏کند.


هنگامی‏که شیعیان حضرت فاطمه(س) همراه ایشان به در بهشت می‏رسند، خداوند در دلشان می‏افکند که به پشت‏سر بنگرند. وقتی چنین کنند، ندا می‏رسد: دوستان من!


اکنون که شفاعت حضرت فاطمه(س) را در حق شما پذیرفتم، نگران چه هستید؟


آنان عرضه می‏دارند: پروردگارا! ما نیز دوست داریم در چنین روزی مقام و منزلت ما برای دیگران آشکار شود.


ندا می‏رسد: دوستانم! بر گردید و بنگرید و هر که به خاطر دوستی حضرت فاطمه(س) شما را دوست داشت و نیز هر که به خاطر محبت حضرت فاطمه(س) به شما غذا، لباس یا آب داده و یا غیبتی را از شما دور گردانیده همراه خود وارد بهشت کنید. (10)


- به سوی بهشت


حضرت فاطمه(سلام الله علیها)، پس از شفاعت از دوستان خود و فرزندان خویش و رسیدگی به شکایتشان در دادگاه عدل الهی به فرمان خدا، با جلال و شکوه خاصی وارد بهشت می‏شوند. پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می‏فرمایند: روز قیامت دخترم فاطمه در حالی که لباسهای اهدایی خداوند را که با آب حیات آمیخته شده، پوشیده‌اند و محشور می‏شوند و همه مردم از مشاهده این کرامت تعجب می‏کنند. آنگاه لباسی از لباسهای بهشت‏ برای ایشان پوشانده می‏شود. بر هزار حله بهشتی برای ایشان با خط سبز چنین نوشته شده است: دختر پیامبر(ص) را به بهترین شکل ممکن و کامل‏ترین هیبت و تمامترین کرامت و بیشترین بهره وارد بهشت‏سازید. پس، حضرت فاطمه(سلام الله علیها) را به فرمان پروردگار در کمال عظمت و شکوه، در حالی‏که پیرامونشان هفتاد هزار کنیز قرار گرفته، به بهشت می‏برند. (11)


- استقبال حوریان بهشتی


رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) خدمت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) فرمودند: هنگامی‏ که به در بهشت می‏رسید، دوازده هزار حوریه، که تاکنون به ملاقات کسی نرفته و نخواهند رفت در حالی‏که مشعل‏های نورانی به دست دارند و بر شترانی از نور که جهازهایشان از طلای زرد و یاقوت سرخ و مهارهایشان از لؤلؤ و مروارید درخشان است‏ سوارند، به استقبال شما می‏شتابند. پس وقتی داخل بهشت‏ شدید، بهشتیان به یکدیگر ورود شما را بشارت خواهند داد و برای شیعیانت شما سفره‏هایی از گوهر، (12) که بر پایه‏هایی از نور برقرار ساخته‏اند، آماده می‏سازند و در حالی که هنوز سایر مردم گرفتار حسابرسی‏اند، آنان از غذاهای بهشتی می‏خورند. (13)


- اولین سخن فاطمه در بهشت


سلمان فارسی(ره)از پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) چنین روایت کرده است: هنگامی‏که حضرت فاطمه سلام الله علیها داخل بهشت می‏شوند و آنچه خداوند برایشان مهیا کرده می‏بینند، این آیه را تلاوت می‏کنند:


«بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله الذی اذهب عناالحزن ان ربنا لغفور شکور الذی احلنا دارالمقامة من فضله لایمسنا فیها نصب و لا یمسنا فیها لغوب» (14)


ستایش و سپاس ویژه خدایی است که اندوهمان را زدود. بدرستی‏که پروردگار ما آمرزنده و پاداش دهنده است; پروردگاری که در سایه بخشش خود ما را به بهشت و اقامتگاه همیشگی‏مان فرود آورد. ما در آن جا با رنج و ملالی رو به رو نمی‏شویم.


- نورانی شدن بهشت از نور حضرت فاطمه (سلام الله علیها)


ابن شهرآشوب می‏نویسد: در بسیاری از کتابها، از جمله کشف ثعلبی و فضائل ابوالسعادات، در معنای این آیه «لایرون فیها شمسا و لازمهریرا» (15)


(ونمی‏بینند در بهشت نه آفتاب و نه سرمایی را.)


آورده‏اند که ابن عباس گفت: چنانکه بهشتیان در بهشت هستند، ناگاه نوری می‏بینند که باغهای بهشت را نورانی کرد. اهل بهشت اظهار می‏دارند: خدایا! تو در کتابی که بر پیامبر فرستادی، فرمودی: «لایرون فیها شمسا» (بهشتیان در بهشت‏خورشیدی نخواهند دید.) ندا می‏رسد: این، نور آفتاب و ماه نیست، بلکه علی و فاطمه از چیزی تعجب کرده و خندیدند و از نور آن دو، بهشت روشن گردید. (16)


- زیارت انبیا از حضرت فاطمه سلام الله علیها در بهشت


آنگاه که همه انبیا و اولیای خدا وارد بهشت‏شدند، آهنگ دیدار دختر پیامبر خدا(ص) می‏کنند. رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) خدمت حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمود: هرگاه اولیای خدا در بهشت مستقر گردیدند، از آدم گرفته تا سایر انبیا همه به دیدار شما می‏شتابند. (17)


- عنایات خداوند به حضرت فاطمه سلام الله علیها در بهشت


پروردگار منان به حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در بهشت عنایاتی ویژه خواهد داشت. بخشی از آن عنایات چنین است:


1 - خانه‏های بهشتی


پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: هنگامی‏که مرا به معراج بردند و داخل بهشت‏شدم، به قصر حضرت فاطمه سلام الله علیها رسیدم; درون آن هفتاد قصر بود که تمام در و دیوار و طاقهایش از دانه‏های مروارید سرخ ساخته شده، همه آنها به یک شکل زینت داده شده بود. (18)


2 - همنشینی با پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)


پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) به علی(علیه السلام) فرمودند:


یاعلی! تو و دخترم فاطمه در بهشت در قصر من همنشین من هستید. سپس این آیه را تلاوت فرمودند: (برادران بر تختهای بهشتی رو به روی هم می‏نشینند.) (19)


3 - درجه وسیله


رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: فی‏الجنة درجة تدعی الوسیلة فاذا سالتم الله فاسالوا لی الوسیلة قالوا یا رسول‏الله من یسکن معک فیها؟ قال علی و فاطمة و الحسن و الحسین (20)


در بهشت درجه‏ای به نام «وسیله‏» است. هرگاه خواستید، هنگام دعا، چیزی برایم بخواهید، مقام وسیله را از خداوند خواستار شوید.


گفتند: یا رسول‏الله! چه کسانی دراین درجه (مخصوص) با شما همنشین خواهند بود؟


فرمودند: علی، فاطمه، حسن و حسین.


علامه امینی در منقبت‏بیست و ششم می‏نویسد:


از مناقب حضرت زهرا (صلی الله علیه و آله و سلم) همراه بودن ایشان با پدر و همسر و فرندانشان در درجة الوسیله است. آنجا پایتخت ظمت‏حضرت حق تبارک و تعالی است و جز پنج تن علیهم السلام هیچ یک از انبیا و اولیا و مرسلین و صالحان و فرشتگان مقرب کسی بدان راه نمی‏یابد. (21)


4 - سکونت در حظیرة القدس


سیوطی در مسند می‏نویسد:


«ان فاطمة سلام الله علیها و علیا علیه السلام و امام الحسن و امام الحسین فی‏حظیرة القدس فی‏قبة بیضاء سقفها عرش الرحمن.» (22)


حضرت فاطمه سلام الله علیها و امیرالمؤمنین علی علیه السلام و حضرت حسن و حضرت حسین علیهماالسلام در جایگاهی بهشتی به نام «حظیرة‏القدس‏» در زیر گنبدی سفید به سرمی‏برند که سقف آن عرش پروردگار است.


پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: در قیامت، جایگاه من و علی و فاطمه و حسن و حسین سرایی زیر عرش پروردگار است. (23)


نویسنده خصایص حضرت فاطمه سلام الله علیها، ضمن بیانی مفصل درباره حظیرة‏القدس، می‏نویسد: والاترین جایگاه‏ها در بهشت‏حظیرة‏القدس است. (24)


5 - بخشیدن چشمه تسنیم به فاطمه(سلام الله علیها)


طبری از همام بن‏ابی‏علی چنین نقل می‏کند: به کعب الحبر گفتم: نظرت درباره شیعیان امیرالمؤمنین علی‏بن‏ابی‏طالب چیست؟


گفت: ای همام! من اوصافشان را در کتاب خدا می‏یابم. اینان پیروان خدا و پیامبرش و یاران دین او و پیروان ولی‏اش شمرده می‏شوند. اینان بندگان ویژه خدا و برگزیدگان اویند. خدا آنها را برای دینش برگزید و برای بهشت‏خویش آفرید.


جایگاهشان در فردوس اعلای بهشت است; در خیمه‏ای که اتاقهایی از مروارید درخشان دارد، زندگی می‏کنند. آنان از مقربین ابرارند و سرانجام از جام «رحیق مختوم‏» می‏نوشند.


رحیق مختوم چشمه‏ای است که به آن «تسنیم‏» گفته می‏شود و هیچ کس جز آنها از آن چشمه استفاده نخواهدکرد. تسنیم، چشمه‏ای است که خداوند آن را به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) دختر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و همسر علی‏ابن ابی‏طالب(علیه السلام) بخشید و از پای ستون خیمه حضرت فاطمه سلام الله علیها جاری می‏شود؛ آب آن چشمه چنان گواراست که به سردی کافور و طعم زنجبیل و عطرمشک شباهت دارد... (25)


 




 


 


پی‏نوشتها:


1 - بحار الانوار، ج‏43، ص 225.


2 - امالی صدوق، ص‏16.


3 - مناقب امام علی بن ابی‏طالب، ص‏63.


4 - بحارالانوار، ج‏43، ص 220.


5 - همان، ص 221.


6 - همان، ص 221.


7- همان، ص 222.


8-تفسیر فرات کوفی، ص 114.


9 - بحارالانوار، ج‏43، ص 15.


10 - تفسیر فرات کوفی، ص 114.


11 - ذخائرالعقبی، ص 48.


12 - کنایه از غذاهایی بسیار خوب است.


13 - بحارالانوار، ج‏43، ص‏227.


14 - القطره، ص 192; سوره فاطر، آیه 34.


15 - انسان، آیه‏13.


16 - مناقب آل‏ابی‏طالب، ج‏3، ص‏329.


17 - بحارالانوار، ج‏43، ص‏227.


18 - همان، ص‏76.


19و20- حضرت فاطمة الزهراء (سلام الله علیها)، ص 99.


21 - همان، ص 113.


22 - مسندحضرت فاطمة الزهراء (سلام الله علیها)، ص 45; کفایة الطالب، ص 311; بشارة المصطفی، ص 48.


23 - حضرت فاطمة الزهراء (سلام الله علیها)، ص 100.


24 - خصایص حضرت فاطمة الزهراء (سلام الله علیها)، ص 341.


25 - بشارة المصطفی، ص 50.


به بالای صفحه- منبری از نور برای حضرت فاطمه(سلام الله علیها)


<< مطالب جدیدتر
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره سایت

موضوعات وب
لینک های مفید
- اوقات شرعی -
-
- -
امکانات وب


بازدید امروز: 7
بازدید دیروز: 15
کل بازدیدها: 237667